Seurakuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 20.11.2022. Julkaisen blogissani muutaman päivitystekstin, jotka olen julkaissut aiemmin Facebookin puolella.

Seurakuntavaalit pidetään sunnuntaina 20.11.2022. Olen ehdolla Keskustan ehdokaslistalla.
Vahvemman luottamushenkilöaseman puolesta. Olen koittanut toimimaan aktiivisesti ja vaikuttamaan eri asioihin kuluneella kirkkovaltuustokaudella. Samalla olen jatkanut blogini pitämistä koskien kirkkovaltuustojen kokouksia.
Näen, että luottamushenkilöiden asemaa ja roolia voidaan kehittää ja sitä kautta vahvistaa. Esimerkiksi kirkkovaltuuston puheenjohtajiston ja kirkkoneuvoston jäsenten yhteistyötä voisi tiivistää löyhäksi ryhmäksi, jossa voisimme keskustella ja käsitellä kirkkoneuvoston asioita ennakkoon.
Näissä vaaleissa haen luottamusta työlleni, jota olen tehnyt ja jota aioin tehdä.

(Julkaistu 13.10.2022)

Kannatan avointa keskustelukulttuuria kirkkovaltuuston, kirkkoneuvoston ja johtokuntien kokouksissa. Olen käyttänyt puheoikeuttani kokouksissa ja koittanut yllä pitää hyvää keskustelukulttuuria. Siihen vaikuttaa myös, että miten muut käyttävät puheenvuoroja.
Viranhaltijan rooli eroaa kuntien ja seurakunnan välillä. Kirkkoherra toimii kirkkoneuvoston puheenjohtajana ja hän on äänivaltainen kirkkoneuvoston kokouksissa. Edellä kuvattua asemaa voisi vastata pormestarin rooli kunnissa ja kaupungeissa. Kunnassa pormestari on paitsi luottamushenkilö, hän johtaa myös kunnan operatiivista johtamista ja toimii kunnanhallituksen puheenjohtajana. Seurakunnassa kirkkoherra johtaa lisäksi hengellistä työtä pappina.
Ihmisen persoonallisuus vaikuttaa myös siihen, miten helposti lähestyttävänä ja avoimen keskustelun luojana ketäkin pidetään. Tämä pätee yhtä lailla luottamushenkilöihin, kuin viranhaltijoihin ja muun henkilöstöön.
Olen toiminut nyt kahden kirkkovaltuustokauden ajan seurakunnan luottamushenkilönä. Olen vakuuttunut siitä, että luottamushenkilöiden vaikutusmahdollisuuksia tulee parantaa nykyisestä mallista ja heidän työtään päättäjänä tulee viranhaltijoiden ja työntekijöiden tukea mahdollisimman hyvin. Heidät tulee pitää ajantasalla kaikista meneillään olevista ja tulossa olevista asioista ja lisäksi heille tulee antaa kaikki tarvittava tieto oma-aloitteisesti, mitä he luottamushenkilön toimessaan tarvitsevat.
Minulla on vaaleissa toinen vaalislogan: Pidetään kirkkoherra kurissa.
Toinen vaalisloganini on huumoria, mutta sisältää saman asian kuin ensimmäinen vaalisloganini. "Vastaan" huumorilla kirkkoherra Heikki Valkaman huumoriin.
Tapio Myllymäki - pidetään kirkkoherra kurissa

(Julkaistu 21.10.2022)