Vuosi 2019 on päättymässä. Käyn läpi tässä kirjoituksessani tämän vuoden tapahtumia. Kuluneella vuonna olivat muun muassa eduskunta- ja europarlamenttivaalit.

WP_20190318_15_48_23_Pro.jpg

(Kävin kevään aikana Keskustan vaalituvalla Kajaanissa. Otin muutamia kuvia, kun kävin vaalituvalla juomassa kahvia ja keskustelemassa kajaanilaisten kanssa)

Kärsämäen kuntapolitiikka

Kuluneella vuodella olen toiminut kunnanvaltuutettuna. Samalla olen jatkanut tarkastuslautakunnan varapuheenjohtajan ja sihteerin tehtävien hoitamista. Tarkastuslautakunta sai valmiiksi vuoden 2018 arviointikertomuksen kesäkuussa. Arviointikertomuksessa tarkastuslautakunta kiinnitti muun muassa huomiota nuorisovaltuuston toimintaan:

"Nuorisovaltuuston toiminta on heikkoa. Nuorisovaltuuston kokoonpanosta ei löydy mistään tietoa. Hallintosäännön mukaan kunnanhallitus päättää nuorisovaltuuston kokoonpanosta, asettamisesta ja toimintaedellytyksistä (Kärsämäen kunnan hallintosääntö, luku 2,11 §). Tällaista päätöstä kunnanhallitus ei ole tehnyt." (Tarkastuslautakunnan arviointikertomus 2018)

Syksyn aikana kunnanhallitus teki tarvittavat toimenpiteet arviointikertomuksen osalta ja Kärsämäellä toimii aktiivinen nuorisovaltuusto. Joulukuun kunnanvaltuuston kokouksessa käytin ns. tarkastuslautakunnan puheenvuoron, kun kunnanvaltuusto käsitteli arviointikertomuksen vastauksia. Tässä yksi esimerkki tarkastuslautakunnan työstä.

Osallistuin syyskuussa poliittisten ryhmien neuvotteluihin luottamustoimipalkkioista. Paikalla olivat Keskustan, SDP:n, Perussuomalaisten ja Kokoomuksen edustajat. Keskustan edustajina toimivat minä, Anne Ruha ja Pauli Ojalehto. Ryhmien välisissä neuvotteluissa sovittiin luottamustoimipalkkioiden korotuksista. Kaikki palkkiot saavat korotukset. Kunnanvaltuusto hyväksyi päivitetyn palkkiosäännön 6.11. valtuuston kokouksessa. Uusi palkkiosääntö astuu voimaan 1.1.2020.

Vuonna 2019 sain pitää Keskustan valtuustoryhmän puheenvuoron Kärsämäen kuntalaisillassa 10.10. Kirjoitin asiasta blogitekstin, jossa kerroin suunnitteen puheen sisällöstä.71824613_543986643073160_247396033426043

(Teemu Haukipuron ottama kuva minusta pitämässä Keskustan valtuustoryhmän puhetta kuntalaisillassa 10.10.2019)

Kärsämäen seurakunta

Vuoden alussa toimin seurakunnan puolella varakirkkovaltuutettuna, mutta olin paikalla jokaisessa kirkkovaltuuston kokouksessa. Aktiivisuuteni ei ollut kiinni siitä, että olinko varavaltuutettuna vai varsinaisena kirkkovaltuutettuna. Kuluneen vuoden aikana nousin varsinaiseksi kirkkovaltuutettuksi, kun Susa Pirttisalo muutti pois Kärsämäeltä.

Tänä vuonna olen toiminut lapsi- ja nuorisotyön johtokunnan puheenjohtajana. Samalla olen ollut kokouksessa ensimmäistä kertaa puheenjohtajan roolissa. Johtokunnan kokouksien johtamiskäytäntöni on antaa johtokunnan keskustella vapaasti, mutta olen sanonut ottavani nuijan käyttöön siltä varalta, että kokouksissa aletaan puhumaan päälle. WP_20190321_17_31_54_Pro.jpg

(Kuva lapsi- ja nuorisotyön johtokunnan kokouksesta)

Tänä vuonna olen päässyt osallistumaan kirkkoneuvoston kokoukseen, sillä Väinö Parkkila oli estynyt osallistumaan kokoukseen ja olen Väinön varajäsen kirkkoneuvostossa.

Vuoden 2019 aikana oli valmistelua seurakuntayhtymästä. Olen kirjoittanut seurakuntayhtymähankkeesta aiemmin blogiteksteissäni. Kerroin aiemmin, että seurakuntayhtymähanke kaatui. Kirjoitin Facebookiin (torstai 10.10.) seuraavasti seurakuntayhtymähankkeen kaatumisesta:

Tänään on tullut uutinen, että Kalajoen rovastikunnan seurakuntayhtymähanke on kaatunut.

Viime viikolla tuli kutsu keskustelu- ja infotilaisuuteen, jossa olisi käyty seurakuntayhtymähankkeen syntyhistoriaa ja aiesopimuksen sisältöä. Tämä tilaisuus peruuntui myös seurakuntayhtymähankkeen kariuduttua.

Kannatan sitä, että etsimme erilaisia yhteistyökuviota seurakuntien kanssa.

 

Keskustan uusi puheenjohtaja Katri Kulmuni

Olin paikalla Keskustan ylimääräisessä puoluekokouksessa 7.9. Kouvolassa, jossa valittiin Keskustalle uutta puheenjohtajaa. Keskustan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Katri Kulmuni. Olin tukemassa Katria Keskustan puheenjohtajaksi, joten olen tulokseen tyytyväinen. Sain muutaman onnittelun siitä, että "ehdokkaani" voitti. Olen äänestänyt Katria Keskustan varapuheenjohtajavaalissa puoluekokouksissa 2014, 2016 ja 2019.

Keskustan kannatus on pysynyt syksyn aikana noin 12 % tietämissä. Kannatuksen eteen on tehtävä töitä, ei se itsestään nouse. Tässä vastuuta ei voi sysätä Keskustan puoluejohdolle. Työtä on tehtävä puoluejohdossa, eduskuntaryhmässä, piiritasosta aina paikallistasoon asti.

Kansanedustaja Antti Rantakangas

Sunnuntai 24. marraskuuta tuli tietoon suru-uutinen: Kansanedustaja Antti Rantakangas on kuollut.

Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa olin Antin tukiryhmässä tukemassa Antin vaalikampanjaa.

IMG_20190402_111049%20%E2%80%93%20kopio%

(Kuva Antti Rantakankaasta vaalitilaisuudesta, joka pidettiin Kajaanissa 2.4.2019)

Eduskuntavaalien jälkeen olin Anttiin yhteydessä, pääsäännöllisesti sähköpostin kautta. Vaalien jälkeen olin Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piirikokouksessa Siikalatvassa. Muistan hyvin, kun Antti tuli luokseni omaehtoisesti kiittämään tuestani eduskuntavaaleissa.

Antti Rantakankaan tilalle nousi eduskuntaan kuhmolainen Tuomas Kettunen. Minulla oli ristiriitaiset tunteet: toivoin, että Tuomas Kettusesta tulee kansanedustaja, mutta tällä inhimisellä hinnalla. Toivon Tuomakselle menestystä kansanedustajan tehtävään. Kuitenkin olen ollut Tuomakseen yhteydessä eduskuntavaalien aikana ja eduskuntavaalien jälkeen.

Lopuksi, toivotan hyvää uutta vuotta 2020! Jatkan blogini pitämistä, kirjoitan jatkossa kirkkovaltuuston kokouksista ja muista ajankohtaisista asioista.